zondag 2 november 2014

Niet heel normaal

"Nou jij liever dan ik daar in die zandbak." "Nu al wéér? Jij bent echt niet goed bij je hoofd." Zomaar een greep van wat ik zoal naar mijn hoofd geslingerd kreeg de laatste weken. En eerlijk is eerlijk: helemaal normaal is het ook niet.

De Amerikaan antwoordt: "Oh cool! I did  a marathon as well this Sunday, basically racing now every weekend." Welkom bij de Ultra-beesten Harm.

Na twee kilometer solo 7e zoals verwacht. De snelkookpan doet zijn werk. "I need water! Water!" Een fles vliegt recht op mn gezicht af; Mijn 'nice catch' redt de dag.

Klein slokje, een flats in mijn gezicht, wat over mijn polsen en de rest over mij achterhoofd en rug. De Tongelreep is er niks bij. Ritmisch soppen mijn zeiknatte schoenen het klimmetje met glad marmer op. Vol in de noodrem om niet uit de bocht te vliegen. Nu wind tegen. Dan een strook oneffen klinkers: "Damn, een K parcours eigenlijk."

Drie rondjes gehad en de Amerikaan blijkt de eerste prooi. Het inhalen geeft vertrouwen. "Zou deze tactiek dan toch? Nou ja, eerst richten op 3.01 voor Nederlandse geschiedenisboeken." Halfweg een paar seconden boven het 3 uur schema. "Come on, History in the making kan nog jongen"

"Tandje erbij en hard inhalen die Ier zodat hij niet kan aanhaken; Top-5 nu, nice Harm, dit was je doel".

"Ai, 33 pas en de eerste kramp komt op. Nou ja, beste is er wel vanaf nu. Geen records dus, consolideren Sengers."

Ingaan 8e ronde staat ineens die Nieuw-Zeelander ook redelijk geparkeerd. "Haha, ze zullen thuis wel verbaasd zijn als ze me op de Live-ticker 4e zien staan."

Hoppa, Keniaan voorbij, op naar het podium. Doet wel pijn nu. Nog een half uurtje 'Damage Control': blijven gaan, precies hard genoeg om die plek vast te houden, maar ook niets harder om die freakin' kramp te temmen.

Laatste kilometer. Het is gelukt. 'High Fives' met alle coaches en verzorgers. De Australiërs schreeuwen voor de 10e keer "Come On Holland!". Kippenvel in m'n oranje shirt.

"Gvd Sengers, gewoon 3e hier. Had je niet gedacht hè? De tering wat was dit zwaar." Helemaal normaal is het ook niet, maar het bevalt me wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten